Автор Тема: Първи стъпки  (Прочетена 1569 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

data

  • Newbie
  • *
  • Благодарности
  • -Казани: 0
  • -Получени: 0
  • Публикации: 15
Първи стъпки
« -: 16 Март 2012, 00:15:09 »
[align=center]Ето и 8-мте принципа които трябва да се придържаме.[/align]

Процесът на изработване на уеб сайт е по същество производствен процес: в началото разполагаме с идея и материали, а в края – с готов продукт. Наричаме производството на уеб приложения нематериално, защото крайният продукт не може да се пипне – разпространява се в електронна среда. Той е плод на интелектуалния труд на дизайнери, художници и програмисти. Въпреки това най-лесно се описва с помощта на същите въпроси, които се задават при описването на всяко друго производство: Какъв е крайният продукт? Какви са целите и приложенията му? С какви и колко материали се произвежда? Какъв и колко труд се влага? Каква е цената?

Като всяко физическо производство и това се дели на два вида – производство на уникален продукт и серийно производство. Въведени са дори параметри като качествен контрол, пазарна оценка и други.

За да опишем процеса на изработване и отговорим на горните въпроси, ще разгледаме етапите, през които се минава при създаването на фирмен уеб сайт:

1. Определяне целите на сайта

Обикновено от тук започва всичко...

Целите, които можете да поставите пред бъдещия си уеб сайт са неизброимо много. Ето най-често срещаните:

.да представя по подобаващ начин собственика си;
.да представя и/или демонстрира продукти и услуги;
.да привлича нови партньори.

Накратко: сайтът трябва да е инструмент в борбата на собственика си за по-големи печалби.

2. Съставяне на задание за изработка

За да се получи желаният резултат и да се постигнат целите, поставени пред сайта, е нужна увереност, че действията на всички участници в изработката му са насочени в правилната посока. Единственият сигурен начин това да се случи, е да се разработи план.

Сайтът се разглежда като проект. Изпълнението му – като последователност от предварително уточнени действия. А крайният резултат – като набор от параметри, които трябва да се постигнат.

Заданието за изработка представлява описателен модел на крайния продукт. Съставянето му започва още в първия разговор с клиента – водят се бележки, рисуват се скици, коментира се функционалност, графично оформление. След уточняване на параметрите се избира хостинг, съобразен с техническите изисквания, които сайта ще наложи. Заданието се одобрява от клиента и работата по изпълнението му започва.

3. Проектиране на информационната архитектура

Колко и какви страници ще има в сайта? Съдържанието им ще бъде ли свързано в йерархия? Ще бъде ли това съдържание динамично – колко често ще се променя и/или добавя съдържание? Ще има ли потребителска система, която реализира ограничения за достъпа до информация за определени групи потребители? Това са само част от въпросите, които се задават на този етап. Тук се проектира базата данни, планират се възможностите за търсене в сайта. Определя се файловата структура на сайта, в колко и какви компоненти (страници, карета, менюта) ще се показва, на какво ниво и с какви ограничения посетителите ще имат достъп до нея.

4. Дизайн на навигацията

Сега е ред да определим начините, по които посетителите ще преминават от един компонент в друг, кои са събитията, предизвикващи смяна на съдържанието. Определя се структурата от връзки в сайта.

Според статистиката 15-20% от посетителите на сайтове излизат от тях, без да са намерили това, което ги е интересувало. Това налага да обръщаме специално внимание при проектирането на навигационната структура. Големият брой страници без подходящи връзки между тях и неинтуитивното разполагане на компонентите в сайта са пречки за неговата използваемост и удобство. Ако посетителят не намери лесно информацията, заради която е посетил сайта, най-вероятно е да не опита повторно.

5. Дизайн на графичната част на сайта

Графичният дизайн е може би най-важната стъпка в изработката на сайта. Тук се осъществяват следните дейности:

.определя се композицията;
.определя се цветовата гама;
.избират се шрифтове;
.изработват се модели на повтарящите се компоненти;
.изработва се схема на разположение на компонентите;
.изработват се модели на главната и вътрешните страници;
.избират се подходящи ефекти.

Вземат се предвид фирменият стил на клиента и изискванията на заданието.

Често, за да се постигне уникално графично решение, в синхрон с представите на клиента ни, няколко дизайнера едновременно изготвят графични модели независимо един от друг. Те се представят и се обсъждат с клиента – той има право да избере този модел, който най-добре подхожда на възприятията му за естетичен вид.

6. Софтуерната част от проекта

След като имаме графичните модели, информационната структура, описание на функциите на всички компоненти, сме готови да ги "съживим":

.Реализира се моделът на базата данни;
.От графичните модели се изготвят HTML компоненти;
.Изгражда се система за управление на съдържанието;
.Изработва се административна част;
.Реализира се системата за достъп до информацията в сайта;
.Изпълняват се планираните възможности за взаимодействие с потребителя;
.Прилагат се и/или програмират ефектите, определени при графичния и навигационния дизайн;
.Разработва се система за валидиране на данните, изпращани от посетители;
Други.

Основни принципи при реализация на този етап са:

.строгото спазване на изискванията на заданието;
.прилагането на установените практики за структуриране и документиране на кода;
.осигурява се съвместимост на продукта с колкото може повече сървърни платформи;
.преодоляват се несъвместимостите между популярните браузъри, така че всички потребители да ползват сайта по един и същи начин;
.вземат се мерки адресирането на компонентите в сайта да е лесно разбираемо за роботите на най-популярните търсачки.

Сред технологиите, които използваме за реализиране на сървърната част на сайта са:

.Програмиране: PHP, Perl, CGI и системни приложения;
.Бази данни: MySql, PostgreSql, Sqlite;

За реализиране на потребителската част от сайта:

.HTML/DHTML, XHTML, XML, CSS;
.JavaScript, ActionScript, AJAX;
.Web2 визуални ефекти;
Flash анимации.

7. Запълване на сайта със съдържание, тестване.

По план продуктът е готов. Следва да докажем, че е така.

Въвеждаме информацията, която съставя съдържанието на сайта. Провеждаме редица тестове. Преглеждаме кода, следим показателите за натоварване. Ако всичко е в нормите – сайтът е готов за хостване.

От опит знаем, че колкото и усилия да сме положили и тестове да сме провели, възможността за поява на дефекти в изработката никога не е напълно изключена. За да може клиентите ни да са спокойни, че сайтът им ще върши задачата, за която е предвиден и ще постигне целите, които са поставени пред него, ние осигуряваме навременна техническа помощ в случаите на поява на дефект в нашите продукти. Това е производствената ни гаранция.

8. Оптимизиране за търсачки (SEO)

И така, сайтът вече работи. Той изглежда перфектно – със стегнато и уникално съдържание, има зашеметяващи ефекти и най-интуитивната навигация в историята на Интернет. Представя клиента, фирмата му, предлаганите от него услуги и продукти в най-добрата им светлина. Но... още никой не знае за него.

Един от най-популярните методи за намиране на нужната ни информация в Интернет е използването на търсачки (google.com, yahoo.com и др.). Този начин за намиране на сайтове в Интернет е станал толкова популярен, че се е родила цяла нова "наука" - SEO. Името й е абревиатура на Search Engine Optimization – процесът по оптимизиране на сайта за да бъде той "приятелски настроен към търсачките" и лесно откриваем. В комбинация с добре планирана промоция, този похват дава изключителни резултати и сайтът става един от най-търсените и използвани сайтове в рамките на тематиката на съдържанието му.

Оптимизирането на сайта се извършва с прилагането на набор от процедури:

.оптимизиране кода на страниците;
.подбиране на най-правилните ключови думи и описание на страниците;
.оптимизиране на съдържанието;
.регистриране на уеб сайта в тематични портални сайтове (отговарящи на съдържанието, което представя);
регистриране на уеб сайта в базите данни на търсещите машини (някои от тях разполагат с "паяци", които обхождат периодично уеб пространството – индексират нови и обновяват съдържанието на вече известни сайтове в базите си данни, докато при други е необходимо уеб сайтът да бъде добавен ръчно);
.участие в партньорски програми по размяна на банери и линкове;
.участие в платени програми по размяна на банери и линкове;
.участие в платени програми PayPerClick (плащане за клик).

Компаниите, собственици на търсещи машини, пазят в строга тайна алгоритъма, по който изчисляват ранга на сайтовете и поради тази причина няма перфектна формула, чрез която ние или която и да е друга компания да направи така, че вие да излизате 100% на първо място в резултатите от търсенето. Това, което можем да направим е да оптимизираме и премислим изключително точно структурата, съдържанието, начина на представяне и популяризиране на сайта, което безспорно ще даде високи резултати и ще го изведе на едни от челните позиции.

Важно е да се отбележи, че процесът по оптимизация и популяризиране не приключва със създаването на сайта и неговото представяне пред публика. Необходими са постоянни грижи, за да бъде той актуален, приятелски настроен към търсачките, популярен, достъпен и интересен за аудиторията.


wuser: корекция на заглавието
« Последна редакция: 16 Март 2012, 17:38:57 от wuser »

HanKrum

  • Гост
Re: Пъви стъпки
« Отговор #1 -: 16 Март 2012, 10:52:52 »
Аз ще бъда честен и ще споделя, че не подхождам по този начин, а така:
  • Определям целите на сайта
  • Създавам База данни(ако е нужно)
  • Пиша кода и изработвам графичните елементи
  • Оптимизирам за търсачки - SEO (само подходящи метаданни, всичко друго е глупости създадени за пари)